Ergo-Advice: Kerkstraat 63 - 9160 Lokeren - T. 09 247 07 01 - info@ergo-advice.be

 10 Tips voor "Gezond computeren"
 

1.    Wissel computeren af met bewegen

Een mens is niet gemaakt om uren per dag stil te zitten aan een bureau of achter een computer. Toch brengen wij met zijn allen veel te veel tijd al zittend door. We zitten aan het ontbijt, we zitten in de auto in de file, we zitten aan ons bureau en ’s avonds zitten we dikwijls nog voor de televisie! Regelmatig veranderen van houding is aangewezen. Een bekend gezegde in de ergonomie is : De volgende houding is de beste! Zoveel mogelijk lichaamsbeweging inlassen in de loop van de dag is de boodschap! Parkeer de wagen wat verder, neem eens meer de fiets, neem de trap i.p.v. de lift, maak een kleine wandeling gedurende de lunchtijd….

2.    Niet werken buiten de comfortzone

Werk zoveel mogelijk met de muis binnen uw comfortzone. Dit is ongeveer binnen schouderbreedte. Wanneer men met de muis te ver buiten deze ‘comfortzone’ werkt neemt de belasting in nek- en schouderspieren toe waardoor er een minder goede doorbloeding is naar de arm en de hand. Hierdoor stapelen afvalstoffen zich op. Op termijn kan dit leiden tot prikkeling, verzuring en ontsteking. Gebruik een compact toetsenbord of schuif het toetsenbord een beetje opzij wanneer je voornamelijk met de muis werkt.

3.    Voorkom stress, las af en toe een ontspanningsmoment in

Stress is niet weg te denken uit ons dagelijks leven. Met stress op zich is niets mis! Het maakt ons alert en creatief! Pas wanneer de balans tussen spanning en ontspanning verstoord is spreken we van negatieve stress. Om deze balans in evenwicht te houden is het belangrijk dat we op zeer regelmatige tijdstippen in de loop van de dag korte maar intensieve ontspanningsmomenten inlassen. Even de ogen sluiten, een aantal keren langer uitblazen dan inademen, regelmatig het lichaam ‘scannen’ op spierspanningen en deze bewust loslaten….
Maak in je vrije tijd voldoende tijd vrij om echt te ontspannen!


4.    Laat af en toe je muis eens los

Muizen is de meest belastende activiteit bij computerwerk! Onderzoek heeft aangetoond dat de spierspanning in de arm en de schouder bijna even hoog is wanneer men effectief ‘muist’ als wanneer men de hand gewoon op de muis laat liggen terwijl men ze niet gebruikt v.b wanneer men een tekst leest. Gebruik zoveel mogelijk short-cuts i.p.v. alles met muisklikken te doen en laat de muis bewust los wanneer je ze niet effectief gebruikt.

5.    Groei niet aan je computerstoel vast

Wanneer we op internet zaken opzoeken of wanneer we spelletjes spelen op de computer vergeten we de tijd! Iedereen herkent dit wel. Stel jezelf grenzen, zet voor kinderen eventueel een wekkertje om de tijd te controleren. Laat de computer, de laptop, de tablet, de smartphone eens bewust uit en ontdek dat er zoveel mooie en leuke zaken te doen zijn zonder deze moderne technologie!

6.    Je moet netjes zitten als je met je computer communiceert

75 tot 80 % van de bevolking krijgt vroeg of laat te kampen met rugpijn! Zitten is erg belastend voor de rug. Wanneer we stilzitten hebben we bovendien een slechte doorbloeding waardoor afvalstoffen niet afgevoerd kunnen worden. Wanneer we ‘ineengezakt’ zitten met een bolle rug is de belasting op de onderste  ruggenwervels nog groter. Bovendien wordt de natuurlijke buikademhaling bemoeilijkt waardoor er extra belasting ontstaat op de nek- en schouderspieren. De concentratie vermindert door gebrek aan voldoende zuurstof in de hersenen. Probeer zoveel mogelijk de “natuurlijke kromming van de rug te behouden: een beetje hol ter hoogte van de onderrug en de nek. Gebruik de anatomisch gevormde rugleuning van je bureaustoel of zit op een actieve stoel die je rug in deze kromming brengt.

7.    Let op goed zicht

Wanneer we de teksten op het computerscherm niet goed kunnen zien gaan we allerlei onnatuurlijke en belastende houdingen aannemen met het hoofd. Zorg voor een computer-bril die aangepast is aan ‘scherm-afstand’ indien nodig. Vermijd flikkeringen van invallend licht op je scherm. Pas de tekengrootte van je letters aan volgens je behoefte. Sluit af en toe even de ogen. Door geconcentreerd op je scherm te kijken knipper je minder met de ogen waardoor deze te droog kunnen worden.

8.    Zo zit je niet goed

Zorg dat de hoogte van je werkblad aangepast is aan je lichaamslengte. Wanneer je werkblad te hoog is kan je dit meestal gemakkelijk oplossen met een voetensteun. Wanneer je werkblad te laag is ga je met een bolle rug werken wat erg belastend is voor je rug en je nek. Een in hoogte verstelbaar bureau is in dit geval een investering in je gezondheid!

9.    Neem af en toe een pauze

Bureauwerk is vrij statisch werk. Je gebruikt wel spieren maar vooral om te stabiliseren en kleine bewegingen uit te voeren. Er is zeer weinig beweging. Ook hier geldt opnieuw het verhaal van de slechte doorbloeding, de opgestapelde afvalstoffen, de prikkeling, de verzuring, de pijn of de ontsteking. Iedereen herkent wel ‘de koude hand’ wanneer we een tijdje met de muis werken. Voer zeer regelmatig enkele eenvoudige oefeningen en bewegingen uit om de doorbloeding te stimuleren.

10.    Bovenkant monitor gelijk aan ooghoogte

Een menselijk hoofd weegt 5 tot 7 kg! Dit is zeer veel. Dit gewicht wordt ‘gestabiliseerd’ door de wervelkolom, vooral door de nekwervels. Wanneer een beeldscherm te hoog of te laag staat resulteert dit in een zeer zware belasting op deze nekwervels en op de nek- en schouderspieren. De bovenrand van een beeldscherm moet ongeveer op ooghoogte staan. Eventueel iets lager wanneer men niet blind kan typen. Zeer belangrijk: Dit geldt ook voor werken met een laptop of tablet! Zet je laptop of tablet op een laptopverhoger wanneer je er werkelijk op werkt.

Nog vragen? Graag meer informatie? Contacteer ons vrijblijvend om samen naar de juiste oplossing te zoeken!